Slika 1. Loški grad, Škofja Loka |
||
Slika 2. Mehaničko uklanjanje naliča sa zidne slike, kapela Loškoga grada, Škofja Loka |
||
Slika 3. Dočišćavanje naliča; mješavina 2% EDTA + 6% TAC + sepiolit te kationski izmjenjivač (smola), kapela Loškoga grada, Škofja Loka |
||
Slika 4. Crkva Marijinog Uznesenja, Ljubljana |
||
Slika 5. Polaganje japanskog papira prije aplikacije obloga od amonijevog karbonata, Franjevačka crkva Marijinog Uznesenja, Ljubljana |
||
Slika 6. Oblikovanje (kidanje) japanskog papira prije aplikacije obloga od amonijevog karbonata, Franjevačka crkva Marijinog Uznesenja, Ljubljana |
||
konzervatorsko-restauratorski radovi na zidnim slikama u kapeli Loškoga grada (Škofja Loka) i franjevačkoj crkvi Marijinog Uznesenja (Ljubljana)
U okviru redovite nastave Odsjeka za konzerviranje i restauriranje umjetnina iz kolegija „Restauratorska praksa II“ pod vodstvom doc. mr. art. Neve Pološki, tri studentice (Martina Gradiški, Kristina Butković te gošća sa West University of Timisoara Roxana Alexa – Erasmus+ razmijena) sudjelovale su u konzervatorsko-restauratorskim radovima na zidnim slikama u Sloveniji. Dugogodišnja suradnja sa slovenskim kolegama rezultirala je uključivanjem studentica OKIRU u rad na projektima Odjela za zidno slikarstvo i mozaike Restauratorskog centra iz Ljubljane (Javni zavod Republike Slovenije za varstvo kulturne dediščine). Unutar tjedan dana, u jesen 2014. godine, studentice su izvodile radove u kapeli Loškoga grada u Škofjoj Loki (4 dana) te u franjevačkoj crkvi Marijinog Uznesenja u Ljubljani (1 dan).
Voditeljice radova na spomenutim objektima mag. Anita Kavčić Klančar (kapela Loškoga grada, Škofja Loka) i mag. Martina Lesar Kikelj (crkva Marijinog Uznesenja, Ljubljana), studenticama su kroz izlaganja predstavile objekte, specifičnu problematiku zidnih oslika, povijest i plan konz.-rest. radova te ih uputile u postupke koji se trenutno izvode. Upoznavajući studentice sa postupcima, metodama i materijalima koji se trenutno primjenjuju na datim objektima, pružena im je mogućnost da se i same uključe u konz.-rest. radove.
Kapela Loškoga grada, Škofja Loka
Kapelu Loškoga grada 1915 g. oslikao je Anton Jebačin sa suradnicima. Slike na kupoli i zidovima kapele (vapnena teh., jajčana tempera i vjerojatno voštana teh.) u potpunosti su preličene nakon Drugog svjetskog rata. Godine 2013. konz.-rest. iz Restavratorskog centra ZVKDS započinju s istraživanjem oslika, a 2014. s njegovim otkrivanjem te konz.-rest. na području kupole. Nakon brojnih proba uklanjanja naliča mjestimično čvrsto prionulih za slikani sloj, odlučilo se za mehaničko čišćenje skalpelima i mini rotacijskim brusilicama te jednu od isprobanih receptura za kemijsko čišćenje; različite koncentracije vodenih otopina triamonijevog citrata i EDTA u oblozima od sepiolita.
Tijekom četiri dana boravka u objektu studentice OKIRU sudjelovale su u mehaničkom i kemijskom čišćenju oslika. Prethodno su upoznate sa metodologijom pojedinog postupka čišćenja koju je iznimno važno poštivati kako bi se postigli optimalni rezultati.
Franjevačka crkva Marijinog Uznesenja, Ljubljana
Crkvu Marijinog Uznesenja oslikao je (kor, kapele te strop i lađa svetišta) fresco tehnikom Matevž Langus između 1845. i 1855. godine. Nekoliko desetljeća nakon Langusa, Janez Wolf je djelomično sačuvao, a djelomično preslikao i na novo oslikao kapelu sv. Franje Asiškoga. Lađu i svetište na novo je oslikao Matej Sternen između 1925. i 1933. godine. Obnovu zidnih slika stručnjaci iz Restavratorskog centra ZVKDS u Ljubljani započeli su 2006. godine sa kapelama, a studentice OKIRU priključile su se radovima na osliku Mateja Sternena u svetištu crkve.
Tijekom jednodnevnog boravka u crkvi studenticama je omogućen rad na zidnim slikama, uz stručno i srdačno vodstvo kolega konzervatora-restauratora. Zidne slike zahvaćene sulfatizacijom te prekrivene talogom prašine i čađe već su nekoliko mjeseci desalinizirane i čišćene oblozima s 10%-tnom otopinom amonijevog karbonata, uz iznimno uspješne rezultate. Metodologija je pomno objašnjena i demonstrirana studenticama koje su potom same izvele dio postupka; nanošenje japanskog papira otopinom Tylose i kidanje japanskog papira prema formama, kao priprema za nanošenje pulpe.
Vidi POSTER (Link na PDF 9,1 MB)