Na Odsjeku za konzerviranje i restauriranje umjetnina održana je radionica pod vodstvom Jelene Duh, mag.art., koja je studente upoznala sa teorijskim i praktičnim znanjima o grafičkom dokumentiranju zidnih slika.
„Izrada računalne grafičke dokumentacije u konzervaciji-restauraciji zidnih slika“
31. svibnja, 07. i 14. lipnja 2014.
Krajem ljetnog semestra akademske godine 2013/2014 na Odsjeku za konzerviranje i restauriranje umjetnina Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu održana je teorijsko-praktična radionica pod vodstvom Jelene Duh, mag.art, na temu izrade računalne grafičke dokumentacije u konzervaciji-restauraciji zidnih slika. Radionica je prvenstveno bila namijenjena studentima završnih godina studija slikarskog smjera, iako je bila otvorena za sve zainteresirane.
Unatoč naglasku na grafičkoj dokumentaciji zidnih slika, prezentirana su znanja i vještine koje je moguće iskoristiti za izradu grafičke dokumentacije bilo kojeg artefakta u dvije dimenzije.
Nakon kratkog uvodnog upoznavanja sudionika, radionica je započela teorijskim uvodom u alate, metode, dosege i značaj grafičkog dokumentiranja u širem kontekstu procesa konzerviranja kulturnog dobra. Kroz mnoge primjere koji potječu iz recentne profesionalne prakse, sudionici su se upoznali s ciljevima radionice i mogućnostima primjene stečenih znanja u budućoj radnoj okolini. Stekli su uvid u trenutne standarde konzervatorsko-restauratorskog grafičkog dokumentiranja, upoznali se s osnovnom terminologijom i tehnologijom te čuli direktna iskustva o izradi grafičke dokumentacije zidnih slika.
Za potrebe izvođenja praktičnog dijela radionice, korišten je softverski paket CorelDraw x7. Kako je riječ o komercijalnom softverskom rješenju za računalnu grafiku, upoznavanje rada u ovakvim računalnim programima doprinosi ne samo konzervatorsko-restauratorskim znanjima, već unaprjeđuje prezentacijske vještine polaznika općenito.
Kao vježba korišteni su fragmenti zidnog oslika iz crkve sv. Marije od Lokve u Gologorici. Zidnu sliku na sjevernom zidu lađe su 2013. godine in situ dokumentirali studenti tadašnje 3. godine studija u sklopu obavezne restauratorske prakse pod vodstvom doc.mr. Neve Pološki. Kako su većinu polaznika radionice činili upravo studenti koji su zidnu sliku dokumentirali in situ, svatko je tijekom radionice obrađivao upravo fragment kojim se bavio i na terenu. Na taj način su polaznici ujedno stekli i uvid u međuzavisnost rada na terenu i kasnije obrade podataka u radionici. Posebno vrijednim se pokazalo iskustvo nužnosti da se svi konzervatorsko-restauratorski zahvati, pa i dokumentiranje, izvode što je preciznije i pedantnije moguće.
Završetkom radionice sudionici su naučili računalno obraditi grafičku dokumentaciju fragmenta zidne slike, opremiti nacrt potrebnim sadržajem te pripremiti završen rad za tisak u nekom od standardnih formata ispisa. Time je stvorena osnova da se daljnjim radom polaznici usavrše u vještini računalne obrade grafičke dokumentacije i time ovladaju iznimno moćnim alatom u procesu konzerviranja-restauriranja kulturnog dobra što grafička dokumentacija, ukoliko se pravilno koristi, i jest.
Za vrijeme radionice sudionici su koristili vlastita prijenosna računala što je doprinijelo bržoj i lakšoj navigaciji kroz računalne programe. Individualan rad s polaznicima u opuštenoj atmosferi također je doprinijeo bržem usvajanju gradiva pa je program izveden u svega tri radna dana, odnosno 15 sati. Pozitivne povratne informacije polaznika daju naslutiti kako je radionica bila uspješna stoga je opravdano vjerovati da će se novostečena znanja ubrzo naći u funkciji.