Slika 1. |
Slika 2. |
Diplomski rad, Lara Kreš
Mentorica: izv. prof. mr. art. Tamara Ukrainčik
Komentor: doc. art. Danko Friščić
Datum obrane: 3. lipnja 2014. g.
Sažetak
U ovom diplomskom radu opisani su konzervatorsko-restauratorski radovi na slici „Brodogradilište” nepoznatog autora.
Slika je u privatnom vlasništvu. Kupljena je na zagrebačkom sajmu Jakuševac (tzv. „Hrelić”) od čovjeka koji ništa nije znao o porijeklu slike osim da je na istoj prikazana scena iz riječkog brodogradilišta. To je otvorilo probleme i pitanja o identifikaciji slike i autora, a na ista se pokušalo odgovoriti u prvom dijelu diplomskog rada. Uz stručnu pomoć kustosa riječkih muzeja, kao i stručnih tekstova i skripti prikupljenih sa specijaliziranih internetskih stranica (kao što je internetska stranica Fakulteta strojarstva i brodogradnje i sl.) došlo se do zaključka u kojem je vremenskom periodu i mjestu slika nastala. Slika je upoređena sa starim fotografijama Rijeke (iz pretpostavljenog vremenskog perioda nastanka slike). Tako su elementi naslikani na slici identificirani i smješteni u vrijeme i prostor (mjesto) te je napisan ikonograski opis i analiza slike. Također su navedeni slikari koji su u to doba djelovali u Rijeci, a među kojima bi potencijalno mogao biti i autor slike. Dati su i primjeri slika koje prikazuju slične scene riječkog industrijskog krajolika.
U nastavku su opisani te fotografski i grafički zabilježeni stanje slike prije radova kao i konzervatorsko-restauratorski radovi na slici – od fotografske dokumentacije zatečenog stanja, preko podljepljivanja, ravnanja, čišćenja, kitanja, dubliranja i napinjanja slike na novi podokvir, do retuša. Važno je naglasiti kako su slici vraćene njezine originalne dimenzije, što je također dokumentirano. Navedeni su i korišteni pribor i materijali. U posebnom poglavlju opisane su analize materijala provedene na Tekstilno tehnološkom fakultetu u Zagrebu, Hrvatskom restauratorskom zavodu i Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u laboratoriju Odsjeka za konzerviranje i restauriranje umjetnina.
U posebnom poglavlju, „Eksperimentalno istraživanje“, opisane su probe dubliranja i probe rješavanja specifičnog problema nastalog za vrijeme postupka na toplinskom stolu. Upravo je taj problem - izdignuće slikanog sloja i uvlačenje tkanja za vrijeme ravnanja slike na toplinskom stolu i obilježio ovaj diplomski rad.
Na kraju je napisana rasprava u kojoj su navedeni svi problemi rješavani tokom izrade diplomskog rada, te zaključak koji sažima rezultate istraživanja kao i rezultate radova izvedenih na slici.