ODSJEK ZA KONZERVIRANJE I
RESTAURIRANJE UMJETNINA

Slika 1.
Sv. Paškal Bajlonski - Stanje prije radova

Slika 2.
Sv. Paškal Bajlonski - Stanje nakon radova

Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici  „Sv. Paškal  Bajlonski“ i platno kao nosilac u štafelajnom  slikarstvu

Diplomski rad, Ana Šarić

Mentorica: doc. mr. art. Tamara Ukrainčik

Datum obrane: 5. lipnja 2012. g.

Sažetak

U ovom diplomskom radu opisani su konzervatorsko-restauratorski radovi na slici „Sv. Paškal Bajlonski“ koja je u vlasništvu franjevačkog samostana Sv. Roka u Virovitici. U teorijskom dijelu obrađeno je slikarsko platno.

S obzirom da su upravo oštećenja u sloju platna bila najveći restauratorski problem na navedenoj slici, u teorijskom dijelu podrobnije je obrađeno slikarsko platno u svrhu boljeg razumijevanja konzervatorsko-restauratorske problematike vezane za platneni nosilac.

Obrada teme započeta je povijesnim pregledom upotrebe platna kao slikarskog nosioca. Nakon toga obrađene su vrste slikarskih platna i postupci obrade koji su potrebni da bi ono uopće postalo slikarski nosilac. Uz analizu kemijskog sastava platna objašnjen je proces njegovog starenja kao i svi uzroci oštećenja platna. Poseban naglasak stavljen je na preventivnu zaštitu platna, a s obzirom da do oštećenja jako često dolazi, u jednom od poglavlja dan je pregled najčešćih konzervatorsko-restauratorskih postupaka saniranja oštećenog platna.

Platno slike „Sv. Paškala Bajlonskog“ bilo je izvitopereno, poderano, presavijeno i zahtijevalo je cijeli niz konzervatorsko-restauratorskih postupaka. Posebno zanimljiva je bila jedna veća zakrpa preko koje je bio zalijepljen isječak iz novina. Proučavajući taj isječak ustanovljeno je da se radi o novinskom članku iz „Vjesnika“ i to o rubrici oglasnika. Novina je najvjerovatnije izdana 1953.g. pa je pretpostavka da je „restauratorski“ zahvat izveden najvjerojatnije 1953.g. ili koju godinu nakon toga.

Iako zanimljive kao svjedoci prethodne intervencije zakrpe su nakon detaljnog dokumentiranja uklonjene i zamijenjene Beva filmom i japan papirom što je sukladno etici konzervatorsko-restauratorske struke. 

Nakon krpanja oštećenih dijelova i čišćenja starog laka uslijedilo je kitanje, strip-lining i ravnanje slike na toplinskom stolu. Nakon toga slika je retuširana i lakirana. Bitno je naglasiti da su slici vraćene originalne dimenzije koje su bile smanjene presavijanjem rubova tijekom prethodne restauratorske intervencije.

Radovi su popraćeni temeljitom pisanom, grafičkom i fotografskom dokumentacijom. Slika će nakon radova biti vraćena vlasniku.