Slika 1. |
Slika 2. |
Diplomski rad, Marina Fernežir
Mentorica: doc.mr. art. Eva Winkler
Komentorica: doc. mr. art. Tamara Ukrainčik
Datum obrane: 17. veljače 2009.
Sažetak
Ovaj rad se bavi konzervatorsko-restauratorskom problematikom na relativno modernoj slici koja je bila izrazito neravna, oštećena, tijekom vremena “obnovljena”, preslikana, te držana u neadekvatnim klimatskim uvjetima. Obzirom da je za skidanje većeg dijela preslika korišten špiritni gel tema diplomskog rada proširena je i na solvent gelove koji se koriste u restauriranju umjetnina. Opisani su i dokumentirani istraživački i konzervatorsko -restauratorski radovi koji su izvedeni na objektu.
Slika “Portret Božidara Zajčića”, autora Pjera Križanića nastala je oko 1920. godine. Stradala je u bombardiranju, u Kušlanovoj ulici u Zagrebu, 1944. godine., te je vrlo vjerojatno brzo nakon toga bila i “obnovljena”.
Oštećenja su se nalazila u svim stratigrafskim slojevima slike, osim u sloju preslika. Konzervatorsko-restauratorski radovi su obuhvatili dokumentaciju prije, u tijeku i nakon radova, nedestruktivna istraživanja: rendgenogram, infracrveni snimak u prolaznom svjetlu, ultraljubičastu florescenciju, koso, odnosno bočno bačeno svjetlo, uzorkovanje uzoraka za analize, identifikaciju vrste platna, mikrobiološku analizu i analize mikrouzoraka: izrade mikropresjeka i stratigrafske analize, mikroskopske i rendgenske fluorescentne analize, analize tankoslojne kromatografije i FT-IR spektroskopije. Iz navedenih analiza mikrouzoraka dobivena je stratigrafija slojeva, određene su vrste pigmenata u svakom pojedinom sloju te su određene vrste veziva iz slikanih slojeva.
Uslijedilo je uklanjanje slike iz ukrasnog okvira, sondiranje, probe čišćenja, uklanjanje preslika kemijskim putem, uklanjanje starih zakita, uklanjanje zakrpa i voska te prljavštine s poleđine slike i stanjivanje središnjeg spoja poleđine slike, skidanje slike s podokvira, uklanjanje neravnina na slici, facing, potpuno uklanjanje preslika, zatvaranje poderotina s poleđine slike, uklanjanje japan papira, nadoknade u sloju nosioca, retuš slikanog sloja, dubliranje slike, napinjanje slike na novi podokvir, lakiranje slike, čišćenje i učvršćivanje ukrasnog okvira, kitanje i potom retuširanje nedostajućih dijelova ukrasnog okvira, postavljanje ukrasnog okvira na sliku. Tijekom rada uz fotodokumentaciju vođena je pisana i grafička dokumentacija.