ODSJEK ZA KONZERVIRANJE I
RESTAURIRANJE UMJETNINA

Slika 1.
Ulazak Noine obitelji i životinja u korablju, s ukrasnim okvirom -prije radova


Slika 2.
Ulazak Noine obitelji i životinja u korablju, s ukrasnim okvirom -nakon radova


Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici „Ulazak Noine obitelji i životinja u korablju“

Diplomski rad, Barbara Horvat

Mentorica: doc. mr. Eva Winkler

Komentorica: doc. mr. Tamara Ukrainčik

 

Sažetak

Ovaj diplomski rad obuhvaća konzervatorsko-restauratorske radove na štafelajnoj slici nepoznatog autora, datacije i naziva, dimenzija 142 x 160 cm, s ukrasnim okvirom. Slika je u privatnom vlasništvu.

Slika je izvedena u tehnici ulja na platnu, s ukrasnim okvirom novijeg datuma. Ikonografski, prikazuje starozavjetnu temu iz ciklusa o velikom potopu, prema čemu joj je dan ispravan naziv - Ulazak Noine obitelji i životinja u korablju.

Radovi na slici započeti su povijesno-umjetničkim istraživanjem, koje je bilo usmjereno mogućoj atribuciji, dataciji, te identificiranju kulturnog kruga i vremena u kojem je slika nastala, proučavanjem grafičkih izvora i komparativnom analizom. Laboratorijska istraživanja usmjerena su upoznavanju stratigrafije, sastava materijala i tehnike izrade slike.

Slika je na osnovu navedenih istraživanja datirana u vrijeme manirizma ili ranog baroka, tj. nastala je vjerojatno na prijelazu 16. na 17. stoljeće. Pronađen je grafički predložak koji je poslužio za izradu slike, iz opusa slikara i crtača Maartena de Vosa (1532.-1603.). Ime autora slike je i dalje ostalo nepoznato, ali se pretpostavlja da je slika proizašla iz kruga antwerpenske radionice i humanističkog društva Maartena de Vosa ili nastala pod utjecajem tog kruga na majstora neke bliske regije.

Procjena stanja slike pokazala je sljedeće - slika je bila vrlo tamna, nečitka, prošarana krakelirama, s vidljivim i sveobuhvatnim restauratorskim intervencijama u svim slojevima - uljani preslici, neprimjereni zakiti, vidljive zakrpe, a slika je dublirana na novo platno voskom. Stanje pojedinih intervencija je kritički procijenjeno i odlučeno je da će se loše restauratorske intervencije ukloniti i izvesti reverzibilnim materijalima, po suvremenoj etici struke.

Radovi su popraćeni temeljitom pisanom, grafičkom i fotografskom dokumentacijom. Slika je s ukrasnim okvirom i svom popratnom dokumentacijom vraćena vlasniku po završetku radova.