ODSJEK ZA KONZERVIRANJE I
RESTAURIRANJE UMJETNINA

Slika 1. Teorijski dio radionice
Slika 2. Predavanje prof. Tamare Ukrainčik

Slika 3. Praktični dio radionice

Slika 4. Napinjanje platna (foto. Maja Sučević Miklin)

Slika 5. Iscrtavanje obrisa simulacije slike

Slika 6. Impregnacija platna tutkalnom otopinom

Slika 7. Facing simulacije slike
Slika 8. Priprema otopine BEVA® 371

Slika 9. Nanošenje otopine BEVA® 371 na platno

Slika 10. Probe u tijeku pripreme za dubliranje
Slika 11. Predavanje doc. B. Horvat Kavazović
Slika 12. Praktični dio radionice
Slika 13. Prof. T. Ukrainčik na zadatku
Slika 14. Folija za nap-bond metodu
Slika 15. Aktivacija ljepila otapalom
Slika 16. Nanošenje ljepila preko folije

Slika 17. Sekundarno platno spremno za nap-bond metodu

Slika 18. Dubliranje na toplinsko-vakuumskom stolu

Slika 19. Simulacija dublirana na toplinsko-vakuumskom stolu

Slika 20. Proba dublirana na niskotlačnom stolu, bez zagrijavanja

Slika 21. Dokumentiranje postupka

Slika 22. Probe odvajanja sekundarnog platna

Slika 23. Zapisivanje opažanja

Slika 24. Skupna fotografija na kraju radionice

Radionica na OKIRU ALU (2021.) – Dubliranje štafelajnih slika

Od 12. do 14. travnja 2021. godine na Odsjeku za konzerviranje i restauriranje umjetnina održana je radionica Dubliranje štafelajnih slika. Radionica se sastoji iz teorijskog i praktičnog dijela koji će se održati od 12. do 14. travnja 2021. u predavaonici br. 11 i velikom ateljeu OKIRU, u Zamenhofovoj 14, s početkom u 9:00 sati. Radionicu su osmislile, organizirale i vodile red. prof. mr. art. Tamara Ukrainčik i doc. art. Barbara Horvat Kavazović.

Radionica je namijenjena prvenstveno studentima s ciljem produbljivanja znanja i vještina vezanih uz ovaj, često kontroverzan, a danas i sve slabije zastupljen restauratorski zahvat. Ovisno o dostupnim objektima, studenti nekad nemaju mogućnost ni vidjeti ni izvesti postupak dubliranja u sklopu nastave, pa im ova radionica pruža uvid u mogućnosti i materijale s kojima će se možda jednog dana susresti ili ih primjenjivati u svom radu.

Povijest restauratorske struke obiluje novim, inovativnim rješenjima obnavljanja umjetničkih djela, time i štafelajnih slika. Širim obrazovanjem konzervatora, posebno znanstvenim pristupom koji je doveo do dubljeg razumijevanja posljedica restauratorskih zahvata, došlo je do oštrog zaokreta i kritike tradicionalnih metoda, negirajući i suprotstavljajući se pristupima i metodologiji prethodnika. Koncepti i ideje za dubliranje slika mijenjali su se tijekom vremena, više puta u kraćem periodu, i doveli do toga da je danas preventivna zaštita, a ne restauriranje prioritet konzervatora-restauratora. To je ključni razlog da se postupak dubliranja izvodi u krajnjoj nuždi, a pri restauriranju slika, čak i u obrazovnom procesu, zauzimaju se stavovi o minimalnom interveniranju i alternativnim metodama dubliranju. Stare tradicionalne smjese se rijetko koriste, a pažnja se sve više usmjerava na njihovo uklanjanje. Takva dugogodišnja praksa dovela je do toga da je unutar proteklih 40-ak godina uočeno kako nekim konzervatorsko-restauratorskim metodama prijeti zaborav. Stoga se pojavljuju inicijative revitalizacije tih vještina, s ciljem razumijevanja postupaka, prijenosa znanja i iskustava na nove generacije. Duboko razumijevanje postupka dubliranja koji je izveden na slici ključno je u zauzimanju ispravnog stava pred problemom s kojim smo suočeni kada je pred nama prethodno restauriranja/dublirana štafelajna slika. Upravo to je bio cilj ove radionice.

Prva dva dana koncipirana su od predavanja u jutarnjim satima te praktičnog dijela u popodnevnim satima, dok je treći dan u potpunosti posvećen praktičnom dijelu i zaključku radionice. Predavanja su bila otvorena za javnost putem mrežnih platformi i virtualno su okupila manji broj suradnika iz Hrvatskog restauratorskog zavoda, Hrvatskog restauratorskog društva, privatnih praksi te alumna Odsjeka. Također, radi epidemioloških mjera, predavanja su on line slušali zainteresirani studenti s viših godina studija.

Prvi dan kroz predavanja red. prof. mr. art. Tamare Ukrainčik prikazani su povijest i razvoj metoda dubliranja, tradicionalni materijali i njihove sintetske alternative, razne tehnike i oprema te nekadašnji i suvremeni pristupi i stavovi prema dubliranju općenito.

Studenti su u praktičnom dijelu radionice upoznati s hodogramom za pojedinu metodu, te su pripremu započeli napinjanjem platna i izradom ljepivih smjesa i otopina za svaku od sedam odabranih metoda dubliranja.

Drugog dana radionice doc. art. Barbara Horvat Kavazović prezentirala je studiju oglednih primjera dubliranja slika na OKIRU. U predavanju su prikazane različite metode i tehnike izvedene u sklopu nastave i diplomskih radova tijekom više od 20 godina provođenja nastave konzerviranja-restauriranja štafelajnih slika.

Poslijepodne student su pripremljena platna premazali adhezivima za dubliranje, od kojih su neka ostavljena sušiti, a neke su probe odmah dublirane zagrijanim restauratorskim glačalom, te na niskotlačnom stolu, na kojem su isprobane i hladna metoda dubliranja, i uz primjenu niske temperature.

Treći dan je bio u potpunosti posvećen praktičnom radu. Studenti su isprobali dubliranje na toplinsko-vakuumskom stolu. Intermezzo u praktičnom radu bio je prikaz dokumentarnog filma na Youtube-u – Demystifying Mist-lining, kako bi student stekli uvid u ovu posebnu metodu dubliranja razvijenu na konzervatorskom institutu Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL) i predstavljenu na simpoziju Conserving Canvas 2019. na Sveučilištu u Yaleu.

Na kraju radionice, student su isprobali odvajanje sekundarnog platna s poleđine simulacija, te svoja opažanja zabilježili u tablice, gdje su detaljno opisali karakteristike i provedbu svih metoda izvedenih posljednja dva dana. Uslijedila je rasprava, te zaključci i osvrti na prednosti i mane pojedinih metoda, mogućih situacija kad bi određena metoda bila primjerena te raspravili s nastavnicama detalje i iskustva iz slučaja prikazanim na predavanjima. Radionica je bila opsežna i sadržajna, no vedri duh naših studenata izdržao je sve izazove!

Veliko hvala našoj dragoj kolegici i alumnoj Maji Sučević Miklin na sudjelovanju i predanom fotografiranju tijekom protekla tri dana!

Na radionici su sudjelovali studenti 3., 4. i 5. god. OKIRU R-S.