Od 12. do 14. travnja 2021. godine na Odsjeku za konzerviranje i restauriranje umjetnina održana je radionica Dubliranje štafelajnih slika. Radionica se sastoji iz teorijskog i praktičnog dijela koji će se održati od 12. do 14. travnja 2021. u predavaonici br. 11 i velikom ateljeu OKIRU, u Zamenhofovoj 14, s početkom u 9:00 sati. Radionicu su osmislile, organizirale i vodile red. prof. mr. art. Tamara Ukrainčik i doc. art. Barbara Horvat Kavazović.
Radionica je namijenjena prvenstveno studentima s ciljem produbljivanja znanja i vještina vezanih uz ovaj, često kontroverzan, a danas i sve slabije zastupljen restauratorski zahvat. Ovisno o dostupnim objektima, studenti nekad nemaju mogućnost ni vidjeti ni izvesti postupak dubliranja u sklopu nastave, pa im ova radionica pruža uvid u mogućnosti i materijale s kojima će se možda jednog dana susresti ili ih primjenjivati u svom radu.
Povijest restauratorske struke obiluje novim, inovativnim rješenjima obnavljanja umjetničkih djela, time i štafelajnih slika. Širim obrazovanjem konzervatora, posebno znanstvenim pristupom koji je doveo do dubljeg razumijevanja posljedica restauratorskih zahvata, došlo je do oštrog zaokreta i kritike tradicionalnih metoda, negirajući i suprotstavljajući se pristupima i metodologiji prethodnika. Koncepti i ideje za dubliranje slika mijenjali su se tijekom vremena, više puta u kraćem periodu, i doveli do toga da je danas preventivna zaštita, a ne restauriranje prioritet konzervatora-restauratora. To je ključni razlog da se postupak dubliranja izvodi u krajnjoj nuždi, a pri restauriranju slika, čak i u obrazovnom procesu, zauzimaju se stavovi o minimalnom interveniranju i alternativnim metodama dubliranju. Stare tradicionalne smjese se rijetko koriste, a pažnja se sve više usmjerava na njihovo uklanjanje. Takva dugogodišnja praksa dovela je do toga da je unutar proteklih 40-ak godina uočeno kako nekim konzervatorsko-restauratorskim metodama prijeti zaborav. Stoga se pojavljuju inicijative revitalizacije tih vještina, s ciljem razumijevanja postupaka, prijenosa znanja i iskustava na nove generacije. Duboko razumijevanje postupka dubliranja koji je izveden na slici ključno je u zauzimanju ispravnog stava pred problemom s kojim smo suočeni kada je pred nama prethodno restauriranja/dublirana štafelajna slika. Upravo to je bio cilj ove radionice.
Prva dva dana koncipirana su od predavanja u jutarnjim satima te praktičnog dijela u popodnevnim satima, dok je treći dan u potpunosti posvećen praktičnom dijelu i zaključku radionice. Predavanja su bila otvorena za javnost putem mrežnih platformi i virtualno su okupila manji broj suradnika iz Hrvatskog restauratorskog zavoda, Hrvatskog restauratorskog društva, privatnih praksi te alumna Odsjeka. Također, radi epidemioloških mjera, predavanja su on line slušali zainteresirani studenti s viših godina studija.
Prvi dan kroz predavanja red. prof. mr. art. Tamare Ukrainčik prikazani su povijest i razvoj metoda dubliranja, tradicionalni materijali i njihove sintetske alternative, razne tehnike i oprema te nekadašnji i suvremeni pristupi i stavovi prema dubliranju općenito.
Studenti su u praktičnom dijelu radionice upoznati s hodogramom za pojedinu metodu, te su pripremu započeli napinjanjem platna i izradom ljepivih smjesa i otopina za svaku od sedam odabranih metoda dubliranja.
Drugog dana radionice doc. art. Barbara Horvat Kavazović prezentirala je studiju oglednih primjera dubliranja slika na OKIRU. U predavanju su prikazane različite metode i tehnike izvedene u sklopu nastave i diplomskih radova tijekom više od 20 godina provođenja nastave konzerviranja-restauriranja štafelajnih slika.
Poslijepodne student su pripremljena platna premazali adhezivima za dubliranje, od kojih su neka ostavljena sušiti, a neke su probe odmah dublirane zagrijanim restauratorskim glačalom, te na niskotlačnom stolu, na kojem su isprobane i hladna metoda dubliranja, i uz primjenu niske temperature.
Treći dan je bio u potpunosti posvećen praktičnom radu. Studenti su isprobali dubliranje na toplinsko-vakuumskom stolu. Intermezzo u praktičnom radu bio je prikaz dokumentarnog filma na Youtube-u – Demystifying Mist-lining, kako bi student stekli uvid u ovu posebnu metodu dubliranja razvijenu na konzervatorskom institutu Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL) i predstavljenu na simpoziju Conserving Canvas 2019. na Sveučilištu u Yaleu.
Na kraju radionice, student su isprobali odvajanje sekundarnog platna s poleđine simulacija, te svoja opažanja zabilježili u tablice, gdje su detaljno opisali karakteristike i provedbu svih metoda izvedenih posljednja dva dana. Uslijedila je rasprava, te zaključci i osvrti na prednosti i mane pojedinih metoda, mogućih situacija kad bi određena metoda bila primjerena te raspravili s nastavnicama detalje i iskustva iz slučaja prikazanim na predavanjima. Radionica je bila opsežna i sadržajna, no vedri duh naših studenata izdržao je sve izazove!
Veliko hvala našoj dragoj kolegici i alumnoj Maji Sučević Miklin na sudjelovanju i predanom fotografiranju tijekom protekla tri dana!
Na radionici su sudjelovali studenti 3., 4. i 5. god. OKIRU R-S.