ODSJEK ZA KONZERVIRANJE I
RESTAURIRANJE UMJETNINA

Fotografije snimila doc.mag.art. Ana Božičević

Restauratorska praksa OKIRU

Nadbiskupska palača u Zagrebu

I ove je godine početkom lipnja održana već tradicionalna, 9. restauratorska praksa za studente 2. godine Odsjeka za konzerviranje i restauriranje umjetnina Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu. Prostori prizemlja Nadbiskupske palače, u sjeni baroknih arkada, pretvorili su se nakratko u živahnu radionicu.

Pod voditeljstvom izv. prof. mr. art. Zvjezdane Jembrih i doc. mag. art. Ane Božičević, a uz potporu Ureda za kulturna dobra Zagrebačke nadbiskupije, umjetnine iz fundusa Dijecezanskog muzeja, desetljećima daleko od očiju, daleko od dodira i daleko od svojeg izvornog, sakralnog konteksta, dobivaju mogućnost za oživlljavanje - i preživljavanje.

Petodnevna studentska restauratorska praksa samo je „kap“ u višestoljetnome životu tih umjetnina - ali možda ona presudna: studenti su naučili osnovne mjere preventivne zaštite, naučili su prepoznati, odabrati, dokumentirati, zaštititi najugroženije slojeve krhkoga tkiva teško oštećene umjetnine - drvene polikromirane skulpture, naučili su prepoznati i istražiti njihov ikonografski i liturgijski kontekst, a uz to su naučili ono što je možda najvažnije - surađivati u timskom, interdisciplinarnome radu:

S nama su bili u suradnji:

preč. Tomislav Subotičanec, moderator Zagrebačke nadbiskupije;

doc. dr. sc.  Danko Šourek sa studentima Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakuluteta Sveučilišta u Zagrebu;

Zrinka Mažar i Stela Cvetnić Radić iz Gradskog ureda za zaštitu kulture i prirode grada Zagreba - nadležne konzervatorice za pokretna kulturna dobra.

Slijedom dobre suradnje popeli smo se i na južni toranj Zagrebačke katedrale, na kojem se odvijaju radovi obnove  - da sagledamo situaciju i s druge perspektive.

Ove umjetnine će, primjerenije pohranjene i preventivno zaštićene, čekati - postoji mogućnost da uskoro postanu predmet diplomskog rada nekoga od naših studenata. Postoji mogućnost i da dočekaju, zajedno s još mnogima iz fundusa Dijecezanskog muzeja, svoje dostojno oživljavanje, a prije svega stručnu valorizaciju u budućem stalnom postavu muzeja. Korak k tome bila je i nedavna (2016.) izložba Ne/Izliječeni sveci u Domitrovićevoj kuli, koja sa svojim autentičnim prostorima čeka sljedeće izložbe i priziva oživljavanje sakralne baštine.

Zvjezdana Jembrih, voditeljica  restauratorske prakse