ODSJEK ZA KONZERVIRANJE I
RESTAURIRANJE UMJETNINA

Slika 1.

Slika 2.

Konzervatorsko-restauratorski radovi na fragmentu transfera zidne slike Osvalda Biertija sa svoda crkve Blažene Djevice Marije u Jastrebarskom

Diplomski rad, Dominik Marijić

Izv. prof. mr. art. Suzana Damiani
Datum obrane: 19. rujna 2016.

SAŽETAK

Ovaj diplomski rad bavi se radovima na fragmentu transfera zidne slike Osvalda Biertija sa svoda crkve Blažene Djevice Marije u Jastrebarskom. Jastrebarsko je mali gradić, od Zagreba udaljen oko 30 km, u kojem se nalaze mnogi kulturno povijesni spomenici, a među njima i franjevački kompleks, samostan i crkva čiji najstariji dijelovi potječu iz 16. stoljeća.

Na središnjem dijelu zakrivljenog svoda svetišta crkve, na nekoliko starijih slikanih slojeva, nalazio se medaljon koji je dio oslika iz 1908. godine navedenog umjetnika. Medaljon je 2012. g. odvojen stacco metodom radi izbjegavanja oštećenja prilikom statičke sanacije crkve. Odvojen je u pet dijelova/fragmenata, a na jednom od njih izvedeni su radovi kojima je tako pripremljen za spajanje s ostalim dijelovima i vraćanje in situ na prvobitnu poziciju.

Specifičan problem koji se pojavio na početku radova bila je potreba izrade podloge koja bi odgovarala izvornoj zakrivljenosti svoda na kojoj se trebao nalaziti fragment prilikom radova. Kao moguće rješenje razmatrano je nekoliko načina koji su opisani u tekstu, a odabrana metoda za prijenos zakrivljenosti svoda bila je 3D skeniranje. Skeniranjem mjesta gdje se nalazio fragment prije odvajanja dobili smo virtualni 3D model prema kojem je strojno obrađen element od stiropora koji je poslužio kao podloga.

Nadalje, izvedena su konzervatorsko-restauratorska istraživanja i analize izvornih materijala i tehnologije izvedbe zidnog oslika. Radovi su uključivali i izradu grafičke dokumentacije, obradu poleđine, reintegraciju žbuke intonaca na poleđini fragmenta, polaganje naknadne žbuke s mrežicom karbonskih vlakana, polaganje intervencijskog sloja, izradu novog nosioca, uklanjanje facinga, čišćenje slike i naposljetku reintegraciju slikanog sloja.

S obzirom da će se medaljon vraćati na izvornu poziciju nakon što svi fragmenti budu konzervirani-restaurirani, napravljen je detaljan plan budućih radova. Spajanje fragmenata trebalo bi se izvesti in situ jer velike dimenzije medaljona ne dopuštaju prolazak kroz vrata crkve. Medaljon bi na svod trebao biti montiran kemijski (građevinskim ljepilom) i mehanički (vijcima) i to na način da se poštuje načelo povratnosti, tj. da se omogući eventualna kasnija prezentacija starijih slojeva. Nakon toga, medaljon bi se trebao integrirati u ostatak zidnog oslika iz istog razdoblja, restauracija kojeg je trenutno u tijeku.

Ključne riječi: Jastrebarsko, Medaljon, Osvaldo Bierti, Transfer, 3D, skener