ODSJEK ZA KONZERVIRANJE I
RESTAURIRANJE UMJETNINA

Slika 1.
Slika i ukrasni okvir prije radova

Slika 2.
UV snimak u tijeku radova

Slika 3.
Probe čišćenja na slici

Slika 4.
Probe čišćenja ukrasnog okvira

Slika 5.
Slika nakon radova

Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici „Satir i seljak” Miroslava Kraljevića i kopija kao edukativni medij

Diplomski rad, Mirna Međeral

Mentorica:   izv. prof. mr. art. Tamara Ukrainčik
Komentori: izv. prof. dr. sc. Vladan Desnica
pred. mr. sc. Krunoslav Kamenov

Datum obrane: 23. rujan 2015. g.

 

SAŽETAK

Diplomski rad Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici Satir i seljak Miroslava Kraljevića i kopija kao edukativni medij predstavlja plod jednogodišnjeg rada i intenzivnih istraživanja kojima se nastojalo proniknuti u sve aspekte slike Satir i seljak, kopije koju je Miroslav Kraljević naslikao 1910. godine tijekom svog boravka u Münchenu. Zbog opsega istraživanja i prateće dokumentacije konzervatorsko-restauratorskih radova provedenih tijekom ak. godine 2014./2015., pisana radnja je podijeljena na tri veće cjeline.

Prva je cjelina, nazvana Kultura kopije, posvećena stručnoj terminologiji vezanoj uz praksu kopiranja, imitiranja i emulacije, s naglaskom na kopiji kao edukativnom sredstvu.

U drugoj cjelini, naslovljenoj Od Antwerpena do Zagreba, su predstavljeni rezultati opsežnih arhivskih i povijesno-umjetničkih istraživanja, koji su rezultirali dosad najdetaljnijim opisom nastanka i porijekla slike Satir i seljak Jacoba Jordaensa, te Kraljevićeve kopije. Nastanak i porijeklo dviju slika je proučavano u odnosu na prakse kopiranja i replikacije kroz povijest, koje su u drugoj cjelini i pobliže opisane.

Treća i završna cjelina u sebi sadrži pregled znanstveno-istraživačkih i konzervatorsko-restauratorskih radova provedenih na kopiji Miroslava Kraljevića. Znanstveno-istraživački radovi su bili usredotočeni na proučavanje Kraljevićeve slikarske tehnike i materijala koje je koristio, ali i na tehniku izrade pripadajućeg ukrasnog okvira. Brojni konzervatorsko-restauratorski radovi provedeni na slici i pripadajućem ukrasnom okviru su pažljivo dokumentirani i opisani.

Miroslav Kraljević je tijekom svog školovanja na Akademiji lijepih umjetnosti u Münchenu kopirao sliku poznatog flamanskog baroknog slikara Jacoba Jordaensa. Sliku, nazvanu Satir i seljak, je po njenom završetku poslao zagrebačkom trgovcu umjetnina, Antunu Ulrichu, koji ju je po primitku uokvirio u zlatni dekorativni okvir. Danas, stoljeće nakon svog nastanka, slika se nalazi u vlasništvu Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Akademija je Kraljevićevu kopiju nabavila početkom 20. st. za potrebe svoje edukativne zbirke kopija no, nažalost, ona nikada nije poslužila svojoj obrazovnoj svrsi. Umjesto toga bila je izložena u prostoriji vijećnice, gdje su desetljeća izlaganja prašini, prljavštini i duhanskom dimu ostavila na njoj svoj trag.

Tamni sloj prašine i prljavštine je prekrio sliku i pripadajući ukrasni okvir, dok su brojne ogrebotine i oštećenja ozbiljno narušili izgled slike, te izgled i stabilnostokvira. Odlučeno je da se na slici i ukrasnom okviru vrati izvorni izgled, provođenjem opsežnih konzervatorsko-restauratorskih zahvata, s ciljem uklanjanja svih oštećenja i nedostataka.

Provedeni konzervatorsko-restauratorski radovi čine tek djelić pisane radnje diplomskog rada, čiji je značajan dio posvećen praksi kopiranja i kopiji kao edukativnom mediju. Obrazovna vrijednost kopije je dugo vremena bila zanemarivana. Kopiranje se, čak i u europskoj kulturi, još uvijek obezvrijeđuje kao manje vrijedna umjetnička disciplina, dok se u Hrvatskoj ovaj aspekt umjetničkog stvaralaštva u potpunosti zapostavljena. Jedan od ciljeva ove pisanje radnje jest osviješćivanje o važnosti prakse kopiranja u obrazovanju umjetnika, te revalorizacija umjetničke, povijesne i dokumentarističke vrijednosti kopija, imitacija i reprodukcija.